DRAMMEN. Tilbake til 1979. Først leste jeg bøkene Grenseland, Flaggermusene og Hjemover av Sigurd Evensmo. Så fikk jeg med meg TV-serien Grenseland basert på de samme bøkene av Evensmo. Men først begikk jeg en pressebrøler. Schultz gate brant...
SIGURD EVENSMO OG BRANNEN I SCHULTZ GATE. Jeg hadde sommerjobb i Drammens Tidende & Buskeruds Blad, som det het den gangen på slutten av 70-tallet. Jeg var sommer- og helgevikar i fire underlige, men spennende, år. Da begikk jeg min største pressebrøler.
Jeg hadde alenevakt i avisredaksjonen den gangen alle journalister og fotografer holdt til i Børsen på Bragernes. Plutselig begynte det å ryke noe forferdelig på den andre siden av Drammenselva, i Schultz gate. Det var tydelig at noe stort var på gang. Drammens «Enerhaugen» sto i full fyr.
Hva gjorde en den uerfarne vikaren da?
Jeg ringte sentralbordet i avisen og spurte: Hva gjør jeg nå? Ring Dagsrevyen, var svaret. Jeg trodde det var rutinen og ringte Tom Berntsen, som takket høflig for tipset. Og Dagsrevyen sendte av sted alt de kunne av folk til Drammen.
Det brant i de bygningene hvor TV-serien til Sigurd Evensmo senere ble innspilt. Brannruinene i den gamle bygård i Schultz gate, var som sendt fra himmelen for Sverre Anker Ousdal, Svein Sturla Hungnes, Knut Husebø og Ellen Horn og en haug andre skuespillere..
Bybrann var snacks for en lokalavis. Bybrann som byen ikke hadde opplevd siden storbrannen i juli 1866, hvor nesten hele byen brant ned til grunnen. Den nye brannen gikk de glipp av. Det var bare brannruiner tilbake til lokalavisen. Alle kan gjøre feil, mente jeg.
SE HER: EPISODE 1 AV TV-SERIEN GRENSELAND.
Hele Grenselandserien kan du se i arkivet på NRKTV.
Men hvorfor jeg ga bort historien eksklusivt til Dagsrevyen, aner jeg ikke. Ikke rart redaktøren var rasende, mildest talt forbannet. Ikke rart jeg ikke fikk fast jobb i den avisen. I tillegg hadde jeg nevnt konkurrenten Fremtiden litt for mange ganger i spaltene. Det ble heller ukeblader på meg – og jobb i avisen nærmere 40 år seinere. Det tok lang tid før jeg ble tilgitt.
Drama- og historieserien Grenseland ble sendt på NRK Fjernsynet i 1979. Regissør var Terje Mærli. Han jobbet i tre år med serien, som var fjernsynets største filmatiske satsing til da. Serien var produsert av Fjernsynsteatret.
TV-serien Grenseland skildrer de harde 1930-årene, norsk arbeiderreisning, klassekamp, krise og den nasjonale striden under den andre verdenskrig. Den skildrer også brytningen mellom landsmiljø/bymiljø og en ung intellektuell arbeidergutts utvikling.
Journalist, teater- og litteraturkritikeren Jo Ørjasæter skrev dette om serien: Til glede og forargelse:
"Resultatet ble noe flakkende, særlig i begynnelsen var det likesom så mye som skulle presses inn. Men det var en rekke ypperlige enkeltepisoder og fin skuespillerinnsats, særlig etter hvert som Sverre Anker Ousdals Karl Martin fikk tyngde og evne til å samle oppmerksomhet rundt seg. Også Ellen Horn og Kirsten Hofseth utmerket seg i ledende kvinneroller, og treffende typer hadde serien en rekke av".
I juli 1977, samme uke som premieren var på NRK, intervjuet jeg Sigurd Evensmo for Drammens Tidende.
- Flere av personene i TV-serien ville lett kjennes igjen av dem som var bosatt i Drammen i den epoken serien hadde handlingen sin fra, fortalte Sigurd Evensmo. - Avisen Fremtidens gamle redaktør og en av norsk presses sterkeste personligheter, Torgeir Vraa, var Sigurd Evensmos skikkelse Losen.
- Jeg jobbet i Fremtiden fra 19312 til 1935, fortalte Sigurd Evensmo meg. - Riktignok bruker jeg ikke Torgeir Vraa som fotografisk modell. Men jeg har gitt ham trekk enhver gammel drammenser vil kjenne igjen.
- Han var en usedvanlig personlighet som spilte en stor rolle under utarbeidelsen av romantrilogien.
- Min skikkelse Losen skriver bl a brev fra sitt landsted ute ved Drammensfjorden. Torgeir Vraa hadde også et slikt sted ved Tørkop, hvor han satt og forfattet sine brev.
- De som leser bøkene og er kjent i Drammen ser at geografien stemmer. Arbeidskollektivet vi hadde i min tid som journalist i Fremtiden lå oppe i Bragernesåsen, nærmere bestemt i Hans Hansens vei. De tre av oss som bodde sammen var Odvar Ås presseråd i UD, Fred Kristensen som er redaksjonssjef i DT og BB og meg som tredjemann.
Var egentlig Drammen åsted for arbeiderkonfliktene du beskriver?
- Menstadslaget i 1931 har jeg flyttet til Drammen. Men jeg vilo føye til at denne konflikten ikke er dokumentarisk skildret. Den er fritt føyet inn i romanenes krav. Ransfjordkonflikten med fløterne er imidlertid riktig. Skildringen av amatørteatergruppen er også riktiog. Den ble satt inn i valget i 1934 da Arbeiderpartiet tok makten første gang….
TEKST: ØYVIND RISVIK. FOTO: GYLDENDAL OG NRK/FRA TV-SERIEN GRENSELAND.