DRAMMEN. Jarle Wiig Andersen hos Drammen Gummiservice: Slik skifter du dekkene på bilen. Det er en klar regel at man aldri skal legge slitte dekk på bakhjulene.
DRAMMEN GUMMISERVICE. Det er en klar regel at man aldri skal legge slitte dekk på bakhjulene. De beste dekkene skal være bak. Fordekkene er bilens «følehorn».
Sier Jarle Wiig Andersen hos Drammen Gummiservice har bildekk som sin store spesialitet – og lidenskap.
Tordenskioldsgate 74, 3044 Drammen
Telefon: + 32893322
Mail: firmapost@drammengummiservice.no.
Alle dekk inneholder opplysning om produksjonsuke. Det selges sjelden dekk som er mer enn tre år gamle. Slike dekk er ikke farlig, om de er lagret riktig. De har ikke mistet egenskapene. Dekk er ikke så mye ferskvare som man vil ha det til. Gummiblandingen er like viktig som mønsteret. De dårligste dekkene er de som blir alt for fort slitt, eller er så harde at de ikke blir slitt ut. Det skal være en mellomting av disse. Gode sommerdekk skal vare minst tre sesonger, normalt vil vinterdekk ha gode egenskaper i tre til fem år, i forhold til kjørestil, hvilken bil man har og vedlikeholdet.
Opphold dekk tørt og kjølig og ikke utsett dem for sollys. UV-strålene i sollyset får gummien til å tørke ut. Det kan lett oppstå sprekker. Legg dekkene i kjelleren eller garasjen. Eller bruk et dekkhotell. Mange velger denne løsningen fordi man bor litt annerledes nå enn tidligere, i hvert fall i bystrøk. Mange bor i leiligheter med begrenset lagringsplass. Bruker man hotell er all bæring og skruing ute av verden. De ligger mørkt og kjølig, er merket meg nummer og kundens mobilnummer.
Bildekk bør henge eller ligge, aldri stå. Men det gjør ikke så mye om de lagres litt feil gjennom de seks månedene de ikke er på bilen.
Hvis man monterer dekkene selv må man ha noen hjelpemidler, som jekk og løfteverktøy. Mange tar ryggen om de bruker det gammeldagse hjulkrysset. Bruk en egnet latmannsarm, som er det motsatt av et hjulkryss, som er lenger og gjør at man får bedre tak.
Dekkspesialisten Jarle Wiig Andersen har et tips når luft skal fylles i dekkene. – Det er både miljømessig bra og bensinbesparende å fylle to ekstra pund i dekkene enn det fabrikken anbefaler. Dekkene spares også om trykket er høyere enn anbefalt.
TEKST OG FOTO: ØYVIND RISVIK